דף הבית >> מדיה וארכיון >> 2015/16/17 >> ציפורה ועליזה I עין חרוד, סתיו 2016
 

ציפורה ועליזה I עין חרוד, סתיו 2016

 

ציפורה דוד I צלמת חלוצה
עין חרוד 1923-1936
אוצר: גיא רז
בית שטורמן – עין חרוד מאוחד
 
עליזה אורבך I חיים
צילומים: 1970-2015
אוצר: גיא רז

המשכן לאמנות בעין חרוד

ציפורה דוד (1882-1936) עלתה לארץ ישראל ב 1923 וצילמה בעיקר בקיבוץ עין חרוד שבעמק יזרעאל. מכאן שהיא מהצלמות הראשונות בארץ בכלל ובתנועה הקיבוצית בפרט. תשלילי הזכוכית שלה נהרסו בחלוף השנים ונותרו רק 5 אלבומי עץ ובהם כ 500 צילומים מתקופות שונות: וינה, תל אביב ועין חרוד.
בתערוכה שתפתח בבית שטורמן יוצגו כ 70 העתקי צילומים, ברובם דיוקנאות של ילדי וחברי הקיבוץ, וכן צילומים מעבודת המשק. התערוכה מציינת 80 שנה למותה של ציפורה דוד ו 95 שנה להקמת קיבוצי עין חרוד איחוד ומאוחד בו גרים גם - נכדיה, ניניה ובני ניניה של ציפורה.
לב התערוכה הוא  למעשה יצירת אלבום זיכרון לקהילה שלמה. הזיכרון הצילומי המלא  שנטמן שנים ארוכות בארון המשפחה ובארכיון הקיבוץ, חוזר אל מרחב האור ממנו נצרב לפני כמאה שנה.
כחמישים שנים מלווים צילומיה של עליזה אורבך (1940-2016) את עולם התרבות והאמנות בארץ. כל זאת בסגנון צילום ישיר והומני המאיר ציוני דרך חשובים לזיכרון הפרטי והקולקטיבי בישראל – מלידה לזקנה, מנשיות לאמהות, מחלוצים דרך עולים ועד לניצולי שואה, ומנוף לאומי לאישי – וכל זה מתועד באור התכלת העזה הים תיכוני, במפגש הצירים של הזמן והמקום.                                                                                                                 
במרכז פועלה של אורבך ניצבים פרויקטים ארוכי טווח שהתכנסו תחת 4 טרילוגיות המהוות את הציר המרכזי להבנת עולמה הצילומי ומבנה התערוכה:

  1. דיוקן עם – ראשונים (1990), עולים (1992), ניצולים (2009)

  2. אימהוּת – אימהוֹת (1997), נשים בעבודה (2003), לנה (2003)

  3. נוף – אלגיה, חורבות, ד' אמות (2002), השיר על הים (2007), שיר על הארץ (2014)

  4. מילים – הטעם המופלא של תאני שיגורנסקי (2011) קוראים (2013), חיים (2016)

התערוכה הגדולה אך האינטימית הזאת מתחילה בקמטיהם של הגוף הזקן והרך הנולד ומסתיימת
בקפלים הרכים של  אדוות הים. בטווח זהו מסע משולש בחייה של צלמת, עם וארץ. אורבך
מתחילה לצלם בירושלים ומסיימת היכן שנולדה, בחיפה – הערים הן המסגרת השחורה של ה "פול
פריים" של האדם והנוף. עליזה אורבך היא צלמת תיעודית, צלמת של בני אדם, צלמת של חיים.
 
החיבור בין שתי התערוכות:
הצבתן של שתי תערוכות של שתי הצלמות בשני מוסדות תרבות ואמנות בעין חרוד מאפשרת למבקרים בתערוכות לצפות למעשה בהתפתחות ההיסטוריה של הצילום המקומי דרך נקודת מבטן של שתי צלמות משני צדי המאה העשרים.
בעוד ציפורה מצלמת דיוקן של קהילה קיבוצית בעמק יזרעאל מצלמת עליזה את "דיוקנו של העם". בעוד ציפורה מצלמת את חלוצי העלייה השנייה והשלישית מתעדת עליזה את העלייה מברית המועצות ואתיופיה בשנות התשעים. בעוד ציפורה מצלמת דיוקנאות של חברי וחברות משק בצעירותן מצלמת עליזה את דור המייסדים מקיבוצים ומושבים שונים בגיל הגבורה. בעוד ציפורה מצלמת את נופי העמק מצלמת עליזה את נופי הארץ המשתנים.

שתיהן מצלמות בעיקר בשביל הנפש ולא כמקור פרנסה – אך בעוד עליזה הציגה תערוכות רבות וזוהי לה תערוכה רטרוספקטיבית מסכמת, צילומיה של ציפורה דוד מוצגים לראשונה בהיקף מוזיאלי ומלווים בקטלוג צנוע ובו מבחר מצילומיה

 
+ הוסף תגובה חדשה
תגובות:
Loading בטעינה...

 
אינסטאגרם הגלבוע לצפיה בסרטוני וקליפים  מ.א.הגלבוע לחצ/י לפייסבוק הגלבוע  שלנו לחצ/י
     


 


יומן ארועים
ליומן הארועים מסך מלא לחצ/י
 
 
הרשמה לניוזלטר הגלבוע
 
גופי סמך מועצה


 
   
תאגיד קולחי הגלבוע מרכז "דורות בגלבוע החברה הכלכלית גלבוע
   
מרכז צעירים בגלבוע
 
כל הזכויות שמורות למועצה אזורית הגלבוע 2006 ©  - כתובת למשלוח מכתבים: ד.נ גלבוע מיקוד  1894400    הבהרה משפטית      תנאי שימוש באתר   
לייבסיטי - בניית אתרים